Tuesday, April 17, 2012

Google Adwords Tutorial


Apa itu Google AdWords?

Google Adwords adalah program periklanan yang ditawarkan google kepada sesiapa sahaja yang ingin mempromosikan produk atau perkhidmatan perniagaannya, dengan cara menampilkan link iklan perniagaannya hasil carian (search) untuk kata kunci (keyword) tertentu.

Bagaimana Google AdWords berfungsi?

  • Iklan ditulis dengan memilih keyword atau frasa utama.
  • Tawaran pada keyword atau frasa yang dipilih dalam usaha untuk mendapatkan tempat teratas didalam google.
  • Iklan akan muncul di muka surat dengan keyword yang telah dibuat.

Download Full Version Panduan Pengiklanan Google AdWords 

Apabila seseorang mencari keyword anda, mereka mempunyai pilihan untuk klik pada iklan tersebut untuk mempelajari tentang anda dan untuk membeli apa yang perniagaan anda sediakan.

Google mempunyai keyword tool yang membantu anda memilih keyword atau frasa yang sesuai. Ia sangat mudah untuk digunakan dan juga mudah untuk memahami arahan.

Google membantu anda mereka bentuk laman web secara percuma jika anda tidak lagi mempunyai laman web. Anda boleh menggunakan Google Adwords walaupun anda tidak mempunyai laman web. Anda hanya perlu produk untuk dipromosi, atau anda boleh memilih untuk mempromosi diri sendiri.


Bagaimana Google AdWords Memperluaskan Pelanggan Anda?

Tapak rakan kongsi rangkaian kandungan Google membuat laman web popular seperti AOL, NY Times, dan lain-lain disediakan untuk iklan anda, bermakna pendedahan yang berkualiti.

Google menggunakan satu teknologi yang dipanggil “context targeting” bermakna iklan anda akan muncul hanya dalam kandungan yang berkaitan dengan iklan anda. 


Sebagai contoh, jika anda barangan kecantikan, iklan anda mungkin muncul dalam satu artikel yang membincangkan penjagaan kecantikan.


Anda juga boleh boleh memperbaiki iklan anda dengan menggunakan “placement targeting” untuk menumpukan iklan anda hanya disatu-satu tempat sahaja.

Placement Performance Reports memberikan anda maklum balas mengenai klik, impressions, kos, dan conversions, membolehkan anda untuk membuat keputusan bijak dalam pengiklanan.


Download Full Version Panduan Pengiklanan Google AdWords 

Bagaimana Pengurusan Kos?

Anda boleh menetapkan bajet anda sendiri. Anda boleh menetapkan jumlah maksimum harian, dan jumlah per klik. Tiada had minimum, tetapi anda boleh menetapkan maksimum supaya anda tahu apa yang anda akan terpaksa membayar.

Google menyediakan statistik trafik dan anggaran kos untuk keyword tertentu supaya anda boleh membuat pilihan yang bijak tentang keyword dan bajet pengiklanan anda.

Anda hanya membayar untuk result. Anda tidak berbayar untuk impressions, tetapi hanya akan membayar apabila seseorang mengklik pada iklan.

Bagaimana Pula Target Lokasi?

Google AdWords membolehkan anda menyasarkan iklan perniagaan untuk hanya bandar, negeri, atau kawasan tertentu dengan jarak tertentu dari perniagaan anda.

Mencari maklumat tentang perniagaan anda memberi lokasi, maklumat kenalan, dan imej pilihan anda di atas peta.

Bagaimana Jika Klik Link Yang Tidak Sah?

Google mempunyai beberapa sistem yang digunakan untuk mengesan klik yang tidak sah. 
Mereka juga mempunyai team yang meneliti pola klik untuk klik yang tidak sah.

Jika anda telah dikenakan untuk klik yang tidak sah dalam tempoh dua bulan, Google akan membayar balik bayaran anda untuk mereka klik.

Download Full Version Panduan Pengiklanan Google AdWords 

Apabila URL Anda Tidak Available?

Anda masih akan dikenakan bayaran untuk klik walaupun tapak anda tidak berfungsi.
Keupayaan untuk anda memantau akaun anda bermakna anda harus sedar URL tidak ada.

Anda boleh menghentikan sementara atau menghapuskan kempen ini pada bila-bila masa jadi URL tidak bekerja boleh dikesan pada peringkat awal dan kempen dihentikan.

Sebab Untuk Low Conversion Rates?

Persaingan yang tinggi boleh bermakna kadar penukaran yang rendah. Itulah sebabnya kenapa ia penting untuk memantau ROI (Return on Investment) supaya anda boleh menyesuaikan bajet anda dengan sewajarnya.

Kesukaran dalam menavigasi laman anda boleh membawa kepada low conversion rates. Ia adalah penting untuk mengoptimumkan tapak anda untuk kegunaan pelanggan, dan memantau kadar penukaran untuk menunjukkan apa-apa masalah.

keyword dan teks iklan tidak boleh diselaraskan rapat cukup. Ini menyebabkan iklan anda diletakkan di atas site yang tidak relevan dan klik yang tidak menghasilkan jualan.

Google Adwords adalah satu kaedah yang disebut-sebut dalam talian pemasaran. Ia mempunyai pits dan downfalls. Yang penting adalah untuk memantau, memberi tumpuan, dan “tweak” promosi anda setiap hari. Anda tidak boleh hanya “set dan lupakan saja.” Jika dikendalikan dengan betul, Google Adwords boleh menjadi satu sumber yang sangat baik, targeted, dan murah.

Download Full Version Panduan Pengiklanan Google AdWords

No comments: